Maandag 18 juli 2011

Fietsend zie je meer!

Fietsen door Bangkok

Onze vrije dag in Bangkok vullen we in met een fietstocht van 50 kilometer onder leiding van A. Het zal één van de leukste dagvullingen van deze reis worden, die we niet snel zullen vergeten.

Klaar voor de fietstocht
Gina en A

Om 06.00 uur gaat de wekker af en neem ik een douche voordat we naar het ontbijt gaan. Om 07.15 uur worden we opgehaald en gaan we naar het bedrijf dat de fietsen verhuurt en de gids levert. Onze gids voor vandaag heeft een lange en moeilijke naam, maar zijn bijnaam is A, dus dat is gemakkelijk.

De fietsen moeten worden overgezet
Drinkstop 1

Rond acht uur zitten we op onze fietsen, die van een verrassend goede kwaliteit zijn. Ze trappen soepel rond en zitten lekker, vind ik. Even wat drukke straten door en dan duiken we een steegje in. We lijken door achtertuinen te rijden en komen bij de rivier. Hier gaan we onze fietsen laten overzetten en krijgen we een flesje water voor onderweg.

De fietsen gaan op een longtailboot

Lekker varen op de Chao Phraya

De fietsen gaan als eerste op een longtailboot en daarna volgen wij in een andere. Het is inmiddels zonniger geworden en we genieten van het lekkere weer. De stemming zit er goed in.

Pauze onder de langste brug van Bangkok

Eerste stop

We stoppen langs de rivier onder de langste brug van Bangkok om even wat te drinken en om van het uitzicht te genieten. Niet veel verder gaan we bij een kleine uitspanning iets drinken. Het blijkt de eerste te zijn van de zeven stops die we zullen maken vandaag.

Op de fiets over de markt

Varkenskoppen

Padden

Na de stop steken we de weg over en komen op een markt. Wat in Nederland ondenkbaar is, blijkt hier doodgewoon; je rijdt met je fiets over de markt! Niet dat mensen niet opkijken, want we worden soms vriendelijk toegelachen, soms misschien wel uitgelachen en Caroline wordt zelfs in haar wang geknepen. Zeker even kijken of dat "blanke huidje" wel echt is. Opmerkelijke zaken zijn de varkenskoppen, maar vooral de plaat met kikkers, waarvan de helft met uitpuilende ingewanden, terwijl het lot van de nog levende kikkers (of padden) één voor één op de plaat ernaast beslecht wordt.

Fort
Sportveld bij een school

Het gaat weer verder langs de restanten van een fort, dat ooit de riviermonding moest bewaken en langs een school, waar het sportveldje voor een gymles wordt gebruikt.

Gong
Daphne slaat op de gong
Ganesha, de olifantengod

Boeddhabeeld

Caroline
Gina
Erik

We bezoeken een plaatselijke tempel. We zijn de enige bezoekers, dus dat is wel relaxed. Daphne slaat driemaal op de gong en mag steeds een wens doen, dus dat willen de anderen ook wel. Het Boeddhabeeld is duidelijk een man. Later in het noorden ziet hij er veel vrouwelijker uit. Er zijn ook nog drie beelden die mij erg bekend voorkomen. Hoe dat zo komt?

Over de smalle paden

Smalle paadjes

Na weer een stop om iets te drinken rijden we verder over de smalle betonnen paadjes waar het soms moeilijk passeren is.

Tempel onderweg naar de lunch

Soms doemt er in kleine dorpjes opeens een grote tempel op. De goed onderhouden en prachtig gebouwde tempels staan vaak in schril contrast met de armoedige huisjes waar de bevolking in woont.

Lunch

Fried rice
Noodles
Papayasalade

In een klein restaurantje, waar er zoveel van zijn, krijgen we een warme lunch. De plastic bordjes zorgen voor een déjà vu. We hebben daar (minder goede) ervaringen mee in Maleisië, maar ons wantrouwen is onterecht. We kunnen kiezen tussen "fried rice" en "noodles". We krijgen soep vooraf en erbij een papayasalade, de favoriete salade in Thailand. Het eten wordt ter plekke bereid, dus het is vers en het smaakt nog goed ook. Na de lunch stappen we weer op onze fietsen voor het tweede deel van de trip.

Gereed voor het middagdeel

Varen door de klongs

ERrik en Daphne

Boot nummer twee

We starten het middagdeel met een vaartocht door de klongs van zo 'n 10 kilometer. De fietsen worden op een longtailboot geladen. Daphne en Erik gaan ook met die boot mee, maar kunnen daardoor alleen op het platte deel voorop zitten. Niet erg comfortabel dus. Sytse, Caroline, Gina en ik zitten wat dat betreft beter, maar om nu te zeggen dat dat comfortabel is, daar zijn de bankjes toch iets te hard voor.

Even een aanloopje nemen

Onderweg

Kwekerij

We gaan door een gebied met veel kwekerijen, zowel vis- als bloemenkwekerijen. Het is er erg rustig en het is heerlijk fietsen. Maar het blijkt dat we in de middag de meeste kilometers af moeten leggen, dus we blijven nergens lang staan en peddelen vrolijk verder.

Pa en ma

Nog maar weer eens drinken

Als we de zesde en voorlaatste stop hebben gehad vertelt A dat het nog 15 kilometer is. Dat is nog een eind als je al het idee hebt dat je een lange dag achter de rug hebt.

Bij een volgend Boeddhabeeld luister ik iets te geïnteresseerd naar blijkt, want A vertelt honderduit en omdat hij bij mij een luisterend oor vindt, is hij niet te stoppen. De anderen staan al lang klaar in de brandende zon als hij eindelijk ook vertrekt voor het laatste deel.

Op de pont

Na een kort klimmetje over een viaduct komen weer bij de rivier, waar we onze laatste en zevende pitstop hebben. Alleen ik neem nog een cola, maar die is niet op als de pont arriveert. Na de overtocht moeten we nog een paar kilometer en dan zijn we weer terug bij het beginpunt. A probeert nog even voor oponthoud te zorgen door bij eenThaise boksschool te stoppen, maar dan besluit ook hij om door te trappen.

Om half vijf zijn we weer in het hotel en gaan nog even bij het zwembad liggen. 's Avonds eten we voor het laatst in het Peperonirestaurant van hotel Narai en dan zit ons verblijf in Bangkok er bijna op. Het was een erg leuke, actieve dag. Je ziet op de fiets echt meer!

Thailand | 16-7 | 17-7 | 18-7 | 19-7 | 20-7 | 21-7 | 22-7 | 23-7 | 24-7 | 25-7 | 26/27-7 | 28-7 | 29-7 | 30-7 | 31-7 | 1-8 | Homepage