Lesbos

Dinsdag 28 april 2009

Op dinsdag 28 april vertrokken we 's morgens om 02.00 uur vanaf het huis van Dave richting Schiphol. De avond ervoor was ik nog even lekker wezen tennissen, dus ik had niet veel geslapen, maar ik hoopte in het vliegtuig nog iets in te kunnen halen. Dat viel tegen, dus begon ik met een achterstand aan slaap aan wat een mooie reis leek te worden. De verwachtingen werden meer dan waar gemaakt, dus er viel niet veel te klagen.

Vliegtuig van Transavia

We stapten na een tussenstop op Chios om 11.20 uur uit het vliegtuig in Mytilini en werden met een bus in korte tijd naar de aankomsthal gereden. De ruit van de bus weerspiegelde het beeld van de vakantie: ikzelf als fotograaf, de groep enthousiast en het eiland groen!

Lesbos in weerspiegeling

De twee gehuurde Ford Focussen stonden al gereed en weldra waren we onderweg. In de voorste auto reed Dave met Gerrit, André en mijzelf. De tweede auto werd bestuurd door Bas, die werd vergezeld door Ton, Sander en Mark. We besloten op weg naar Skala Kalloni direct wat gebiedjes te bekijken.

De 2 Ford Focussen De haven van Mytilini
De 2 gehuurde Ford Focussen De haven van Mytilini

We stopten eerst langs de weg bij een tankstation in de buurt van Larisos, waar we na enig zoeken een blauwe rotslijster scoorden, een alpengierzwaluw, een slangenarend en een maskerklauwier. Geen slechte soorten om mee te beginnen. Het eiland bleek behoorlijk groen en bloemrijk. Naast vogels, keken we ook naar Kaasjeskruid, een kikker, een boktor en een distelvlinder.

Klaprozen

Kaasjeskruid Groene kikker Distelvlinder orchidee Boktor

Natuurlijk kwamen we vooral voor de vogels. We stopten een tijdje later in de buurt van Lombon Miliy. Er vlogen daar enorm veel zwaluwen rond, waaronder ook een aantal alpengierzwaluwen, zoals hieronder te zien is. Een hop liet zich wel horen, maar niet zien. Een roodkopklauwier was weliswaar zichtbaar, maar was te schuw om te fotograferen.

Alpengierzwaluw Vogels kijken Alpengierzwaluw

We besloten eerst naar het hotel te gaan. We hadden twee appartementen gehuurd in hotel Pasiphae in Skala Kalloni. Ruim genoeg om elk vier volwassenen te herbergen. Twee grote bedden, een slaapbank en een soort slaapstoel, die ik me toe-eigende als kleinste van het stel. Dat zou me later in de week nog flink opbreken. Vanaf het terras, dat beschikte over een paar tuinstoelen had je een prima uitzicht over de omgeving. Vlak achter de appartementen lag een moerasje, dat gelijk werd bezocht en een aantal vale spotvogels opleverde en een smaragdhagedis. In de tuin fladderde een koninginnepage die zich mooi liet fotograferen. Daarbij maakte ik dankbaar gebruik van mijn nieuwe lens.

Koninginnepage

Het eiland zit ook vol met kuifleeuwerikken. Dit exemplaar struinde rond op de weg voor het hotel. Jammergenoeg heb ik toch weinig goede plaatjes van deze soort. Te gewoon misschien en daardoor vergeten? In Nederland rijdt menigeen voor een kuifleeuwerik naar Venlo voor de jaarlijst, op Lesbos zijn ze talrijk!

Kuifleeuwerik

Na het droppen van de bagage reden we naar de East River. We ontdekten gelijk een poelsnip, een soort die in Nederland heel erg zeldzaam is. Het bleek overigens ons enige exemplaar, dus dank aan Arendsoog. We scoorden hier ook de nodige geelpootmeeuwen, grauwe gors, nachtegaal, oeverloper en Spaanse mus. Een resedawitje met een perfecte camouflage werd in een intiem moment met een soortgenoot toch waargenomen. Grauwe gorzen zijn overigens ook erg algemeen op Lesbos, maar net als met de kuifleeuwerik heb ik er slechts een enkel matig plaatje van. In het struweel zat menige vale spotvogel luidkeels te zingen, maar ze bleven meestal goed verborgen. Een zwartkopgors liet zich wel verschalken. De laatste mooie waarneming was die van een kortteenleeuwerik.

Geelpootmeeuwen
Grauwe gors Nachtegaal Resedawitje Oeverloper Spaanse mus

Zwartkopgors

De volgende stop was bij de Saltpans. Deze zoutpannen hebben een grote aantrekkingskracht op de vogels en altijd is daar wel iets leuks te zien. Grote aantallen steltlopers laten zich van dichtbij of veraf bekijken. Van de reigerachtigen scoorden we grote en kleine zilverreiger, ralreiger, zwarte ooievaar, blauwe reiger en purperreiger. Van de sterns waren visdief, dwergstern, witvleugelstern en witwangstern in behoorlijke aantallen aanwezig. Kemphanen, krombekstrandlopers, steltkluten, strandplevieren, kleine plevieren en zilverplevier scharrelden rond op de modderige slikplaten. Bosruiters waren talrijk evenals de zwaluwen, zoals oeverzwaluw, boerenzwaluw, huiszwaluw en ook de roodstuitzwaluw.

De zoutpannen

Uitzicht vanaf de zoutpannen

Steltkluut

Zwarte ooievaar

Zo kwam er rond 20.00 uur een einde aan een lange dag. We reden terug naar het hotel, knapten ons een beetje op en gingen eten bij restaurant Dyonisos. De mixed-grill was van een goede kwaliteit en na afloop was er een gratis toetje. Meevaller pur sang was de rekening; 100 euro voor acht voorafjes en evenveel warme maaltijden. Inclusief de drankjes was dit lachertje. Kom daar maar eens om in Nederland. Na afloop scoorden we nog een afzakkertje in het hotel en vulden we onze lijstjes in. Na één dag stond de teller op 83 soorten.