Strandvakantie op Bali

Zaterdag 25 tot en met maandag 27 juli 2009

Strand van Sanur

Ondanks het feit dat we uit kunnen slapen, ben ik op tijd wakker. Vol goede moed trek ik mijn zwembroek aan en ga een twintigtal baantjes zwemmen en nestel me daarna als één van de eersten op een ligbed op het strand. Tegen half tien besluit ik maar eens een kijkje te nemen op de kamer, maar terwijl ik opsta, zie ik Gina en Caroline aankomen. We gaan uitgebreid ontbijten en nemen daarna met z'n drieën plaats op het strand. De zon schijnt fel, maar omdat er een windje staat, is het goed uit te houden.

Caroline

We bestellen koffie en fris en genieten van de warmte op onze lijven. We hoeven niet ver te lopen om iets te bestellen, want de strandbar is op luttele meters van onze bedjes. De lunch gebruiken we ook daar. De kaart is uitgebreid en het is nog moeilijk een keuze te maken. De bestelde loempia's zijn overheerlijk en Gina bijt voor de grap in een grote rode peper: "some like it hot!"

Some like it hot

Tussen vier en vijf uur wordt er gevolleybald. Erg georganiseerd gaat het niet, want Caroline en ik zijn de enige toeristen. Voor de rest zijn het locals en personeel van het hotel. Toch wel even lekker om te bewegen, hoewel door de straffe wind de bal moeilijk bespeelbaar is. Ik krijg direct de koosnaam ""pappi" toebedeeld door mijn teamleden en daar laat ik het maar bij.

Volleyballen Volleyballen

Rond vijf uur verlaten we het strand en knappen ons op de kamer op. We besluiten weer in het hotel te gaan dineren. Iedere avond is er de mogelijkheid om aan een buffet in een wisselend thema deel te nemen. Wij kiezen ervoor om à la carte te eten. We laten het ons weer goed smaken en gaan na afloop naar de kamer waar we wat lezen, TV-kijken en op tijd de ogen sluiten, maar niet voordat we - Gina en ik - constateren dat we toch wat weinig zonnebrand gebruikt hebben. Enkele plekken van ons lichaam zien roder dan wenselijk is.

Diner

Het is zondagochtend en we hebben afgesproken dat we meedoen met een fietstochtje door de omgeving. Om 08.15 uur worden we bij het zwembad verwacht. Het blijkt dat we de enige deelnemers zijn. We stappen op onze mountainbikes en worden door Tenny rondgeleid. Als we vertrekken rijden we gelijk langs de tempel van het hotel, waar al vroeg offers worden gebracht.

Tempel bij het hotel

Fietsen naar Sanur

Het eerste doel is de hindoetempel onderweg naar het dorp. ook hier worden net offers gebracht en omdat we niet voldoen aan de kledingvoorschriften kunnen we de tempel niet betreden. We moeten dus alles van enige afstand bekijken. De hindoes offeren veel en regelmatig, vooral eten, fruit en bloemen.

Offers

We rijden door en bezoeken de dagelijkse markt. Het is hier behoorlijk druk. veel locals bieden hier hun eigen verbouwde waren aan. Het biedt een kleurrijk gezicht. Tenny laat ook nog zien dat er van bladeren allerlei handige en kunstzinnige werkjes gemaakt kunnen worden.

Markt Markt kleurrijk
Lekkernij
Marktverkoopster
Kunstwerkje
Goede waar
Vissen
Marktwaren

Na het bezoek aan de markt rijden we het landbouwgebied in. We hopen hier wat rijstvelden te kunnen fotograferen, maar de rijstvelden worden momenteel voor andere producten gebruikt. Wel zien we nog een traditionele schuur voor het drogen van tabak. Achter de schuur zien we nog net de torentjes van de "huis"-tempel. Bijna alle hindoes hebben hier een eigen tempel, groot of klein, in de eigen achtertuin. We drinken nog wat bij een plaatselijk stalletje en gaan weer terug naar het hotel, waarbij we langs het strand nog een aantal traditionele prauwen zijn liggen.

Voormalige rijstvelden

Tabaksschuur

Traiditionele praauw

De rest van de dag liggen we lekker aan het strand, we lezen wat, drinken op tijd een drankje, eten op z'n tijd, volleyballen wat en vermaken ons dus prima. 's Avonds is er Balinees buffet met optredens van Balinese danseressen. We denken na het eten nog even te kunnen kaarten. Na enkele potjes 31-en vallen bij ons alledrie de luikjes dicht en dus schuiven we niet te laat tussen de lakens.

Balinese danseres

Op maandag hebben we geen plannen, maar we willen wel informeren welke mogelijkheden er voor duiken zijn. Na het ontbijt ontmoeten we op weg naar het strand Wadu van Atlantis Diving, die speciaal deze ochtend demonstraties duiken geeft. Het door hem voorgestelde programma staat ons erg aan en we bespreken het meteen voor woensdag a.s. We mogen nog even oefenen met de apparatuur in het zwembad. Omdat Caroline en ik allebei al eerder hebben gedoken, o.a. in Kenia en Maleisië voelt het al gauw vertrouwd aan.

Oefenen in het zwembad Alles OK

Gina is deze dag extra actief. Eerst gaat ze samen met Caroline met de rugbybal aan de slag, daarna gaan ze samen een eind wandelen. Daarna wil ze wel even met mij lekker luieren, voordat we gaan lunchen.

Rugbyballen Gina
Luieren

Het is deze dag weer prima weer. We kijken beter uit met zonnen en proberen met extra smeren niet meer te verbranden, wat goed lijkt te lukken. Verder is het een standaardstranddag, die we op ons gemak en naar volle tevreden doorbrengen.