Zondag 16 oktober 2011

Fietsen door Madrid

Madrid

We staan even acht uur op en Sjaak gaat aan de slag om voor ons een ontbijt klaar te maken. Even later geurt de kamer naar gebakken eieren met tomaten en champignons en kunnen we aan tafel. Na een lekker ontbijt gaan we naar de Calle de Jardines, waar we moeten verzamelen voor de Highlights fietstour.

Fietskantoor

Beer met Aardbeiboom
Postkantoor
Puerta del Sol

Uitleg op de Puerta del Sol

We hebben de straat vrij snel gevonden en melden ons aan. Een Nederlandse jongen met de oerhollandse naam Joop blijkt onze gids te zijn. Er zijn nog een zestal Hollanders die ook mee gaan met de tour. Op het Puerta del Sol legt Joop uit wat er te zien valt. Er staat een standbeeld van een beer die aan een aardbeiboom (ja - AARDBEI-boom) vreet. Dit is het symbool van de stad Madrid. Verder is er het oude postkantoor en een markering voor het middelpunt van het land.

De volgende stop is bij de Pasadizo de San Gines. In dit steegje dat naar de Plaza Mayor leidt, is een chocalaterie met de de naam San Gines. Je kunt hier de bekende wafels eten, die je in de gesmolten chocola kunt dopen.

Het koninklijk paleis

Beelden
Beeld
Fietsclubje

Het is lekker koel nog in de stad en het is heerlijk om er doorheen te fietsen. We komen aan in de paleistuin achter het koninklijk paleis, de Jardines de Sabatini. Koningin Isabel wilde op het dak van het paleis een standbeeld van alle koningen van Spanje plaatsen. Qua gewicht kon dat niet, vandaar dat er een flink deel nu in de tuin staat.

Templo de Debod

Uitzicht op het paleis
Casa de Campo

De volgende stop is bij de Templo de Debod. Deze tempel is net als de tempel van Abu Simbel en een tempel die in Leiden in een museum staat, gered toen de Assoeandam gebouwd werd en de tempels voorgoed verloren dreigden te gaan. De tempel is steen voor steen afgebroken en hier weer opgebouwd. Een kleine fout in de plaatsing deerde ons niet, want we haden het niet gezien en ook nadat Joop ons erop gewezen had, merkten we er niets van. Vanaf het tempelplein kijken we uit over de Casa de Campo, een groot park en het koninklijk paleis met de cathedraal ernaast.

Jardines de Plaza de Espana
Plaza de Espana

Daarna gaan we naar de Plaza de España, waar een standbeeld staat van Don Quixote en Sancho Panza. Op het plein is diverse malen een stier losgebroken met elk zijn eigen verhaal, dat ik niet meer precies weet. Ik weet alleen dat de laatste maal het met opzet gebeurde.

Cathedraal
Koninklijk paleis

In de rij voor het paleis

Het koninklijk paleis

We rijden weer in zuidelijke richting, waarbij we op het paleis neerkijken vanaf de heuvel tegenover het paleis. Het paleis staat op de plek van een Moorse vesting uit de 9e eeuw, die echter in 1734 geheel afbrandde. Philips V gaf onmiddelijk opdracht een nieuw paleis te bouwen dat in 1755 af was. Het is met 3418 kamers en een oppervlakte van 135.000 m² het grootste paleis in Europa.

Plein van oude graanmarkt

Scheve kerktoren

Mercado de San Miguel

En verder gaat het weer. We passeren een oud plein dat vroeger een graanmarkt was, daarna zien we de scheve kerktoren bij de Calle de Nuncio en ten slotte staan we voor het Mercado de San Miguel. De laatste "ijzeren" markt, die als enige is over gebleven, nadat iemand besloten had dat ze lelijk waren en afgebroken moesten worden. Mooi is het niet van buiten, maar binnen is het uiterst gezellig ingericht en de markt wordt druk bezocht.

Uitleg op het Plaza Mayor
Standbeel Philips III op het Plaza Mayor
Gebouw aan het Plaza Mayor

Het Plaza Mayor is vanaf het Mercado de San Miguel om de hoek. We hebben het plein al eerder gezien, maar het blijft een leuk en gezellig plein dat omgeven is met woningen met allemaal balkonnetjes.

Plaza de Santa Ana
Hotel aan de Plaza de Santa Ana

De volgende stop is op de Plaza de Santa Ana. Dit is de zogenaamde literaire wijk, waar vroeger de beroemde Engelse schrijver Ernst(o) Hemmingway een tijd heeft gewoond. Het hotel dat felwit in de stralende zon staat, is een plek waar veel beroemde stierenvechters hebben geslapen. Hierna houden we een korte koffiestop. Omdat het terras nog in de schaduw ligt, gaan we binnen koffie of cappuccino drinken.

Iglesia de San Jerónimo el Real

Na de stop rijden we verder de stad in. In de Iglesia de San Jerónimo el Real hebben verschillende koningen de eed afgelegd of zijn ze er in getrouwd. We nemen geen kijkje binnen, maar genieten ervan in het lekkere zonnetje.

Sjaak, Han, Piet en Hans

Joop neemt hier een foto van ons, zodat we er ook nog een keer als groep op staan.

Gedenkteken
Rozentuin

Rozarium

We fietsen naar het Parque del Retiro, waar het een drukte van belang is. Veel Madrilenen vermaken zich hier op hun vrije dag. Er is in het park een gedenkteken voor de slachtoffers van de aanslag op de treinen in 2004 en er is een mooi rosarium en een concerthal.

Puerta de Alcala

De zonnepoort of Puerta de Alcala is gebouwd in 1778, de tijd dat koning Karel III regeerde. Hij had een wedstrijd uitgeschreven voor beeldhouwers. Het mooiste ontwerp zou worden gerealiseerd. Hij koos echter twee ontwerpen als de beste, waardoor de voor- en achterkant van de poort nu beelden in twee verschillende stijlen heeft.

Palcio de Cibeles

Op de Plaza de Cibeles staat het gelijknamige paleis, dat het plein in het tegenlicht domineert. Dit plein wordt ook gebruikt voor huldigingen van Real Madrid, als er iets te vieren valt natuurlijk. Daarna gaat het terug naar het kantoor vanwaar we vertrokken zijn. Het was een erg leuke tocht en een aanrader voor iedereen die op een niet vermoeiende manier de hoogtepunten van het centrum wil bekijken.

Kaarten op het terras

Lekker brood met gerookte zalm

Na afloop van het fietsen lopen we de Plaza Mayor, waar we al snel een tafeltje vinden. We bestellen een drankje en leggen een kaartje. Helaas ben ik vergeten mijn hoofd in te smeren, dus dat wordt weer vervellen komende week vermoed ik. Ik bestel een bord met gerookte zalm en het wordt de lekkerste lunch die ik eet in Madrid.

Madrid centrum

We besluiten na een uurtje of anderhalf nog een laatste rondje door de stad te maken. We lopen door het Mercado de San Miguel op zoek naar ijs, maar besluiten toch nog even verder te zoeken, omdat we geen trek hebben in biologisch ijs. We lopen door de gezellige straten, waar steeds weer andere fotogenieke terrasjes en doorkijkjes opduiken.

IJsje

We besluiten na een uurtje of anderhalf nog een laatste rondje door de stad te maken. We lopen door de Calle de Villa en daar vinden we een ijssalon, die voor ons een aantal lekkere ijsjes opmaakt. Het smaakt net zo lekker als het er uitziet, dus dat is prima.

Daarna besluiten we naar het appartement te gaan. We leggen een kaartje in de vorm van een Feijenoord- Ajax. Hoewel Han en Piet (Feijenoord) aanvankelijk een kleine achterstand hebben, gaan ze na de rust (na 8 potjes) voortvarend verder. Bij de laatste pot gooit Ajax (Sjaak en Hans) alles in de strijd, maar strijdend als leeuwen gaan ze ten onder. Of het binnenkort ook zo afloopt zal de toekomst uitwijzen.

We knappen ons op en gaan voor de laatste maal dineren in de stad. We hebben Peter uitgenodigd, die ons naar een rstaurant brengt waar ze lekkere steaks hebben. De steak smaakt mij dan ook heerlijk. Verder is het rustig, maar op het terras bij de Calle de Barcelona, waar we een afzakkertje nemen, is het weer gezellig druk. Om 12 uur zetten we er een punt achter en lopen terug naar het appartement.

<< Naar Madrid | Sightseeiing | De wedstrijd | Fietsen door Madrid | Naar huis >>