Zion NP
zondag 10 augustus

Zion Canyon

Na een apart ontbijtje bij café Soleil naast de lodge liepen we om even over negen naar het bezoekerscentrum waar we de shuttlebus pakten en ons naar het einde van de canyon lieten brengen. Het noordelijke deel van de canyon is tegenwoordig niet meer toegankelijk voor auto's en daarvoor in de plaats rijden er nu bussen. Prima geregeld, want ze rijden om de 6 minuten. Zion dankt de naam aan de Mormonen die zich hier in het verleden vestigden en vonden dat het Beloofde Land (Zion) er zo uit zou moeten zien.

Shuttlebus

We rijden mee tot de halte Temple of Sinawava, een heilige plaats van de Indianen, vanwaar we een pad volgen tot we bij de rivier aankomen. Onderweg zien we veel erg tamme eekhoorns. Ze zijn zo tam geworden door het vele voeren door toeristen, iets waar nu $100,- boete op staat.

Eekhoorn

Hans in de Narrows Gina op de riversidewalk
Gina bij de Virgin River Hoezoe sterk?

Bij het begin van de Narrows aangekomen, dubben we een hele tijd of we verder gaan of niet. Eerst besluiten we te gaan en beginnen met het doorwaden van het eerste stuk, maar met al de foto-apparatuur bij ons is het niet verstandig de doorwaadbare rivier verder te volgen, dus keren we om. Erik gaat nog wel iets verder en Gina en Caroline besluiten omdat ze toch al natte schoenen hebben toch nog maar even naar de overzijde te waden. Gelukkig gaat dat goed. Omdat ik dit gefilmd heb zijn er helaas geen foto 's van.

Narrows

We pakten de bus en gingen naar Big Bend. Hier heb je een prachtig uitzicht op Angels Landing (links op de foto hieronder). Nog mooier was het paartje Californische Condors die de rotswanden afzochten naar prooi. Er is een fokprogramma opgezet om deze Condors voor uitsterven te behoeden. Ze zijn ook genummerd. De foto's zijn van nummer 6. Het pad naar Angels landing loopt precies over de bruinrode rand van rechts naar links met afgronden van 800 tot 1200 Ft. The Great White Throne gezien vanaf de bushalte ligt aan de oostkant van de Canyon.

Angels Landing

Condor Californische Condor Californische Condor Californische Condor Californische Condor

Great White Throne

We sloegen Wheeping Rock over en stapten uit bij The Grotto. Hier namen we de Kayenta Trail naar de Lower Emerald Pool vanwaar de bovenste foto op deze pagina is genomen. Hieronder een indruk van de Trail. Het eerste deel liepen we over een rustige rand op ongeveer 100m hoogte boven de rivier. Na de Emerald Pool, wat op zich niet zoveel voorstelde, kwamen we veel meer mensen tegen die rechtstreeks uit de Zion Lodge naar het plasje gingen kijken.

Kayenta trailhead

Erik maakt zijn shirt nat Cactus Gina op Kayenta Trail
Kever
Gina bij Emerald Pool
Hagedis

Het was intussen etenstijd geworden en we aten een hamburger met patat in Zion Lodge. De Macdonaldachtige entourage was in schril contrast met de schitterende ambiance van de Canyon. Weldra zaten we dan ook in de bus naar het Court of the Patriarchs Viewpoint. Hier staan drie rotsen genaamd naar de aartsvaders: Abraham, Isaäk en Jacob. De toppen hebben dan ook van links naar rechts deze namen.

De Aartsvaders

We reden met de bus naar Canyon Junction vanwaar we naar het Museum zouden lopen. Het pad bleek echter aan de andere kant van de rivier het Museum voorbij te gaan en omdat ondanks hoge nood van één van de deelnemers omlopen blijkbaar geen goede optie was, liepen we door naar het beginpunt. Gelukkig kwamen we langs de camping waar water geloosd kon worden zodat we geheel ontlast naar de Cliffrose Lodge konden lopen.

Canyon Junction Erik en caroline met watchman op achtergrond
Prachtige natuur met watchman op achtergrond Virgin River

In de Cliffrose Lodge aangekomen hebben we nog een paar uur bij het zwembad gezeten. Daarna turnen bij de Olympische Spelen gekeken. We hadden een plasmascherm met HD-TV op de kamer, dus dat was smullen. Smullen was het ook weer bij Oscar's Café daarna. Om uit te buiken keken we nogmaals naar turnen en gingen laat slapen. Het was een fantastische dag geweest met mooi weer en "an awesome place to be"!

Oscar's cafe bij daglicht en bij nacht

Kaart van Zion NP   Kaart van Zion Canyon
Klik op de kaart boven voor een kaart van het park
Klik op de kaart rechts voor een kaart van Zion Canyon