Kuala Lumpur

woensdag 1 augustus

Op dinsdag 31 juli werden we 's ochtends door de taxi opgehaald en naar Schiphol gebracht. Er stond een lange rij voor de incheckbalie, zodat we na het inchecken direct door konden naar de boardinghal. De Boeing 747 van Malaysia Airlines steeg om 12.35 uur op en bracht ons in een kleine 12 uur naar Kuala Lumpur. Vanwege de zes uur tijdsverschil landden we op 1 augustus om 6.00 uur in de ochtend op het hypermoderne vliegveld. In de aankomsthal stond iemand van Asia Experience, de reisagent die alles voor De Jong Intra in Maleisië regelde, ons op te wachten.

Rachid, onze chauffeur voor die dag, bracht ons naar het hotel. Omdat het vliegveld 60 kilometer buiten Kuala Lumpur ligt moesten we nog een drie kwartier rijden. Toen we langs het nieuwe regeringscentrum reden wilde hij ons hier wel even rondleiden. We waren gelijk onder de indruk van de prachtige gebouwen en bruggen en moesten gelijk erkennen dat Maleisië een moderne staat bleek te zijn.

brug

Om 09.00 uur kwamen we aan in het Royal Bintang hotel. We checkten in, maar de kamers konden we pas in de middag benutten. We besloten dus maar de stad in te gaan. Dat betekende wel dat we een nachtje oversloegen, maar dat bleek geen problemen op te leveren. We bezochten o.a. de Petronas Twin Towers, waar we echter niet meer naar boven konden. Het kunstwerk hier rechts onder staat in de hal van de Twin Towers.

We besloten toen maar naar de KL-toren (re. onder) te gaan. In deze communicatietoren, die wel wat weg heeft van de Euromast, kun je ook met een lift naar boven en daar heb je meteen een prachtig uitzicht over de stad met de Petronas Twin Towers. Het zicht was echter niet helemaal optimaal, maar we kregen een toch een goed beeld van de vele wolkenkrabbers, die deze miljoenenstad rijk is.

Na wat gedronken te hebben bij de KL-toren gingen we terug naar het hotel om de bagage op de kamers te (laten) brengen. Om 14.00 uur stond Rachid met het busje voor het hotel om ons rond te leiden door de stad. Allereerst gingen we naar het paleis van de koning.

Het nationaal museum was de volgende stop. Hier onder enkele indrukken ervan. Met de klok mee: een houten beeld wat tegelijkertijd een spel was, een bruiloftstafereel, de ingang van een huis in oude bouwstijl en het mozaiek aan de buitengevel.

Rachid bracht ons daarna naar een vogelpark. Hoewel het altijd leuker is de vogels in het wild te zien, was het toch een leuk uitstapje. Vogels kijken in het wild bleek in de loop van de vakantie toch erg moeilijk, vooral in de jungle. Hans vermoedde al zoiets, dus daarom had hij zijn telelens thuisgelaten. De 100-200mm lens moest nu maar zijn diensten bewijzen.
De Oostelijke Koereiger (li.) zagen we alleen maar in het park, maar van de Milky Stork (re.) zagen we onderweg naar het hotel enkele exemplaren.

Tenslotte reden we nog een rondje door de stad waarbij we het gerechtsgebouw, de nationale moskee en een batikwinkel met een bezoekje vereerden.

Rachid bracht ons rond half zes terug naar het Royal Bintang Hotel. We hadden hier twee aaneengesloten kamers zodat we gemakkelijk over en weer konden lopen. We namen een douche, verkleedden ons en gingen op zoek naar een restaurant. We hadden gelezen dat je in Maleisië prima kon eten, ook in de eenvoudige restaurants. We vonden al spoedig iets van onze gading. Hoewel de saté van Caroline wat tegenviel hebben we voor de rest goed gegeten en voor weinig geld. Voor 10 euro hadden we een warme maaltijd, inclusiefs consumpties. Kom daar in Nederland maar eens om. Na het eten hielden we het voor gezien en kropen we, na ruim 33 uur op te zijn geweest, moe maar voldaan tussen de lakens.

<< | Titelpagina | Kuala Lumpur1 | Taman Negara | Kuala Lumpur2 | Cameron Highlands1, -2 | Penang1, -2 | Langkawi1, -2 | >>