Madagaskar - Ifaty

Ifaty, fisherman, Madagascar

Maandag 6 augustus 2018. Door de switch naar hotel Victory in Toliara verblijven we maar twee dagen en twee nachten in Ifaty, een klein vissersdorp. Hotel Belle Vue is een erg leuk plekje aan het strand met direct ernaast de landingsplaats van de vissersbootjes., de zogenaamde piroques. We bezoeken hier ook het Spiny Forest en maken een succesvol walvistochtje.

Na het ontbijt in Toliara rijden we een iets meer dan een uurtje naar Ifaty. We verblijven in hotel Belle Vue, dat direct aan het strand is gelegen. We bestellen een fiets voor de middag en gaan ons direct op het strand installeren. Het is zonnig en lekker warm, het strand is goudgeel en het voelt als het echte Afrika.

Als de vissersboten eenmaal aan land zijn, worden de netten opgevouwen en de boten het strand op gesleept.

Hotel Belle Vue ligt bovenop een duin en vanaf het hotel heb je een prachtig uitzicht over de Straat van Mozambique, het vissersdorp en het strand. Met de palmbomen, de rieten parasols, de ligbedden en het mooie strand is het een heerlijke plek om te bivakkeren.

Ifaty, Madgascar

De mannen gaan 's ochtends vroeg de zee op, vangen de vis en brengen deze aan land.

Ifaty beach Madagascar

Eenmaal aan land dan nemen de vrouwen de vis over en begint de verkoop. Maar niet alleen vis is te koop, maar ook deze zoete aardappelen en gebakken deegwaren. Er zijn onderwerpen te over om foto's van te maken.

Hier is goed te zien hoe dichtbij het vissersdorp is vanuit het hotel Belle Vue bovenop het duin.

Ik krijg er maar niet genoeg van, maar het wordt etenstijd, dus met enige tegenzin verlaat ik de plek waar de boten aan land komen.

We hebben een heel mooi en ruim huisje dat ongeven is met prachtige bloemen. De lunch met een broodje tonijn met pata smaakt heerlijk en na afloop zien we dat er al weer verse vis wordt aangeboden aan de hoteleigenaar.

Spiny Forest

Hotel Belle Vue, Ifaty, Madagascar

Hotel Belle Vue, Ifatyy, mountainbikes

Na de lunch gaan we met zeven man op de fiets richting Spiny Forest. Ik verwacht een wandeling door een woest gebied, maar het blijkt een soort arboretum te zijn. De fietsen hebben we gehuurd van het hotel en ze staan al klaar.

On the mountainbikes on our way to the Spiny Forest

Baobab

On our way to the Spiny Forest

Onderweg komen we verschillende soorten baobabs tegen. Altijd goed voor een plaatje, dus we stoppen regelmatig.

Entrance Spiny Forest

Spiny Forest, Ifaty, Madagascar

Striped Madagascar Gartner Snake

Three-eyed Lizard

Het park stelt niet zoveel voor, maar toch is het leuk. Als eerste dier zien we een Striped Madagascar Gartner Snake en daarna een Three-eyed Lizard.

Alluaudia

Detail of Alluaudia

Radiated Tortoise

Er staan vreemde planten, zoals de Alluaudia en ze hebben er ook een paar schildpadden van de soort Radiated Tortoise.

Spiny forest, baobab

Naast diverse soorten van de baobab zijn er diverse soorten vogels, die ik ook op de foto zet, zoals de Magpie Robin, Madagascar Bulbul, Chabert Vanga en de Crested Coua.

Spiny forest, Madgascar, Magpie Robin

Magpie Robin

De gids houdt lange verhalen en ik houd me een beetje afzijdig, zodat ik op zoek kan naar vogels. Gina en ik krijgen een enorme dorst en vragen of we bij het restaurantje wat kunnen gaan drinken. Dat kan en op ons verzoek zet hij zowaar wat vaart achter de excursie. Aangekomen bij de ingang wacht een grote teleurstelling, ze hebben niets te drinken op voorraad en dus gaan we zonder iets te drinken op weg terug naar hotel Belle Vue. Het is een half uurtje fietsen en net voor zonsondergang komen we aan.

Vlak voor het eten krijgen we nog een optreden van het personeel met gospels en dans, waaraan we zelf ook mee moeten doen natuurlijk. Met mijn witte verband op mijn neus voel ik me nogal belachelijk, maar ik doe toch mee. Het eten is prima en uiteindelijk liggen we niet al te laat en tevreden over de leuke dag op bed.

Whalewatching

Hans Mom, whalewatching, Mozambique Channel, Ifaty, Madagascar

Ik nestel me naast het stuurwiel op een bankje met goed uitzicht naar voren. Met de telelens in de aanslag varen we enkele kilometers de zee op. Eerst door een gat in het rif, waar hoge golven staan en dan nog verder. Onderweg zien we veel piroques met vissers die al van de vroege morgen op weg zijn. We hoorden ze al rond zes uur met vrij veel kabaal vertrekken toen wij nog in ons huisje lagen.

Humpbackwhale, Mozambique Channel, Ifaty, Madagascar

Nadat we de walvissen hebben gevonden, varen we er ruim anderhalf uur achteraan. Het zijn er twee die goed uit elkaar zijn te houden aan de hand van het patroon van de staartvinnen. Veel meer dan de vinnen en de ronding van de rug zien we ook niet van deze twee bultruggen.

Whalewatching, Channel of Mozambique, Ifaty, Gina Mom

Whalewatching, Channel of Mozambique, Ifaty

Na drie uur varen zetten de schippers er een punt achter en varen we terug naar de kust, waar al een groot aantal vissersboten terug op het strand zijn en de vissen al uitgeladen

Ifaty, Madagascar

We kiezen voor een lichte lunch met onze favoriete snack, miniloempia's. Ze smaken heerlijk en als we vanaf het terras naar beneden kijken zien we de bedrijvigheid op het strand van Ifaty.

Hotel Belle Vue, Ifaty, Madagascar

Hans Mom at Belle Vue Hotel in Ifaty, Madagascar

Getooid met een grote witte pleister op mijn neus besluiten we wat inkopen te gaan doen in het dorp Ifaty dat direct naast het hotel is gelegen. Het vissersdorp is niet meer dan een verzameling hutten, gelegen aan een doorgaande weg, die nog niet zo heel lang geleden als onverharde weg een obstakel was en voor veel oponthoud zorgde.

We kopen wat flesjes water en limonade en wat chips en lopen terug naar ons mooi op een duin gelegen huisje dat omgeven is met prachtige bougainvillea's. Tussen palmbomen en wat andere huisjes door zien we het zeegroene kustwater al lokken.

Ifaty, Madagascar, beach, Gina Mom

Ifaty, Madagascar

Ifaty, Madagascar, Pied Crows

In de middag verpozen wij ons op het strand en maak ik wat foto's van de omgeving. Een kleine jongen laat zijn piroque te water, terwijl in de verte een aantal tamarindes de horizon vullen. Schildraven scharrelen op het strand hun kostje bij elkaar.

Als eenmaal alle boten terug zijn en de viswaren uitgeladen, worden op het verlaten strand de netten uitgelegd en gerepareerd.

Gina Mom at sunset at Ifaty, Madagscar, Djoser 2018

Sunset at Ifaty, Madagascar

We blijven lezen en relaxen tot vlak voor zonsondergang die hier rond zes uur plaatsvindt. Er valt een serene rust over het strand en de eenzame piroque, die door de ondergaande zon wordt beschenen, benadrukt de schoonheid van dit speciale plekje. We zouden het hier nog wel een paar dagen langer uithouden, maar dat kan niet, want morgen vliegen we terug naar Antananarivo.

Op woensdag 8 augustus laten we Ifaty achter ons en vliegen vanaf Toliara naar de hoofdstad Antananarivo, waar we op donderdag 9 augustus nog een klein bezoekje brengen aan de Rova en de binnenstad. Daarna vertrekken we naar Mauritius voor een driedaagse strandvakantie waarvan een apart verslag komt.