CYPRUS 26 april - 3 mei 2002

Vrijdag 26 april

Op vrijdag werden wij – Gina, Erik, Caroline en ikzelf (Hans) - om half één ’s middags door de taxi die ons naar Schiphol zou brengen opgehaald. Het zou onze eerste vliegreis worden met als bestemming Cyprus. Het regende onderweg en het was erg druk op de weg. Bij aankomst konden we gelijk inchecken. Helaas konden we niet meer met z’n vieren naast elkaar zitten, maar we konden nog wel in een vierkant bij het gangpad zitten.

We vlogen met Transavia -in de volksmond ook wel transvertragia genoemd - dus vertrokken we anderhalf uur te laat. Tegen zes uur verhief de Boeing 757 zich in de lucht. Eigenlijk best wel krap zo’n toestel; maar goed dat het minder dan 4 uur vliegen was. Het eten was in tegenstelling tot wat ze ons verteld hadden erg lekker. De mensen om ons heen waren op één na erg gezellig en deden ons de tijd vergeten, zodat de reis toch redelijk snel verliep. De ene mevrouw, die niet zo gezellig was, zat naast Erik, die echter onverstoorbaar zijn boek las. Ze ging tot tweemaal toe roken op het toilet en ging vlak voordat we de landing inzetten nog even een echtelijke ruzie met haar man beginnen. Ze geneerde zich er blijkbaar niet voor, want ze liet het halve vliegtuig meegenieten van haar proza.

We zagen de lichten van Paphos snel naderbij komen en weldra rolden we over de landingsbaan van Paphos Airport tot stilstand. Ik vergat mijn leesboek nog uit het vakje uit de stoel vóór mij te halen, maar het vliegtuigpersoneel had het snel in de gaten, zodat ik in een mum van tijd het boek weer in mijn tas kon doen. We werden met een bus naar ons appartement in Limassol gebracht waar we tegen half een ’s nachts arriveerden.

We zochten snel ons bed op en vielen weldra van de ene verbazing in de andere. Gina en ik sliepen aan de voorkant van het gebouw dat langs de kustweg was gebouwd. Voor het appartement bleek een keerplaats voor taxi’s te zijn. Die taxi’s deden er ook alles aan om met het keren de banden zo veel mogelijk te laten gieren. Niet-taxi’s gebruikten de kustweg als racebaan en de kale muren van het appartement, die als een klankkast werkten, deden de rest. Met al die herrie, in een vreemd bed, met lakens die volgens ons nog gesteven waren is het niet moeilijk voor te stellen dat onze nachtrust van korte duur was.

Zaterdag 27 april
Zaterdagochtend ging al snel nadat we opgestaan waren de deurbel. De man van het autoverhuurbedrijf kwam de auto die we gehuurd hadden brengen. Op mijn vraag of ik nog iets speciaals moest weten vertelde hij dat ik vooral links moest rijden, maar dat had ik al begrepen. Verder hadden volgens hem de Cyprioten de gewoonte nogal snel de claxon te hanteren. Hiervan hebben we nauwelijks iets gemerkt, dus zullen we ons wel gedragen hebben in het verkeer. De huurauto, een Renault Clio, beviel ons meteen en heeft ons dan ook de hele week daar gebracht waar we heen wilden.
Uitzicht vanaf balkon Renault Clio Hotel vanaf balkon

Pas nu konden we zien hoe de omgeving er uit zag. We keken vanaf het balkon uit over de Middellandse Zee. Meteen vielen ook de bonte kraaien op, die overal op Cyprus te zien zijn. Hoewel Limassol een grote havenstad bleek te zijn, was de hotelwijk waar we zaten aan de uiterste rand gelegen en hadden we niet het idee in de stad te zitten. Na een lekker ontbijtbuffet in het hotel, dat voornamelijk met Engelsen was gevuld, gingen we de omgeving verkennen. In Cyprus wordt, zoals reeds eerder werd vermeld, links gereden. Ondanks, maar wellicht dankzij de drukte wende het snel.

Eerst naar de Marina gereden. Het was lekker helder en zonnig weer en de thermometer wees ruim boven de 20° aan. De jachthaven zelf mocht je niet betreden, maar we konden wel de omgeving bekijken. Het viel ons op dat het strand niet overal even schoon was. Het water was nog te koud om te zwemmen en ook de frisse noordenwind weerhield velen ervan op het strand te gaan liggen, zodat het er allemaal nogal leeg uit zag. We hebben wat folders opgehaald voor een snorkeltochtje, die we later die week wilden maken. Uiteindelijk kwam er niets van toen we ons realiseerden dat het water toch wel erg koud was.
Toen door Limassol naar het westen gereden, waarbij we de kustweg volgden. We kregen een goede indruk van deze industrie- en havenstad, waar ook de toerist aan zijn trekken kan komen. Aan de westzijde van Limassol liggen de havens en het zoutmeer van Akrotiri. Vooral het zoutmeer en zijn omgeving interesseerde mij wel, omdat het ideaal voor vogels leek te zijn. Bij het eerste plasje scoorden we: oeverloper, kleine plevier, kemphaan, bosruiter en Temmincks strandloper.

Rond 13.00 uur reden we weer terug naar ons appartement om daarna te gaan zwemmen bij het zwembad van het hotel. Eerst nog even wezen eten bij Peter’s Taverne. Een restaurant direct naast het hotel waar we deze week vijfmaal hebben gegeten. Het was er gezellig, het eten (wel een beetje fastfood, maar leuk opgemaakt) was goed en betaalbaar.

Bij het zwembad was het bijzonder aangenaam. Lekkere temperatuur en door de droge lucht geen last van zweten. Het water was wat aan de koude kant, maar je friste er heerlijk van op.
Het diner in het hotel was goed, hoewel het niet kon concurreren met hotels in de Alpenlanden, waar we meer ervaring mee hebben. Na afloop in het appartement gejokerd en daarna de bedden opgezocht. De herrie was zeker niet minder, maar het begon te wennen, dus we sliepen beter.

Zondag 28 april

Zondagochtend vroeg opgestaan ( 06.30 uur) om vogels te kijken op de heuvel achter het appartement. Je had van de heuvel een prachtig uitzicht over de baai van Akrotiri die voor de kust van Limassol ligt. Het anderhalf uur vogelen leverde als leuke soorten op: cyprusgrasmus, aziatische steenpatrijs, kuifleeuwerik en graszanger.

Om 9.00 uur ontbeten in het hotel en nog even met de hostess gepraat. Zij raadde vanwege de slechte wegen een tocht met de Clio naar de Avagaskloof af. We besloten toen maar naar het Tróodosgebergte te gaan. Een stuk dichterbij ook, dus scheelde het heel wat kilometertjes rijden.We besloten de Kaledonian Falls te gaan bekijken. Eerst westelijk langs Limassol en daarna naar het noorden richting Tróodos gereden. Onderweg zagen we bij een restaurant een bordje ‘Green Valley Fall’. We stopten voor de koffie, die we ons goed lieten smaken en bekeken daarna á raison van £ 3,- de waterval. Het was een kort, maar leuk tochtje door een kunstmatig aangelegd weggetje langs de berg naar een watervalletje van enkele meters hoog. Het leverde tevens een vale spotvogel en een grauwe vliegenvanger op.

Daarna verder richting Tróodos. We parkeerden de auto ergens tussen Páno Plátres en Tróodos langs de berghelling en wandelden vandaar in een uurtje naar de Kaladonian Falls. Leuke wandeling door een mooi bos met vogels als Cyprus tapuit en Cyprus gaai. Op de terugweg op een open plek enige roodstuitzwaluwen. ’s Avonds dineren in het hotel, daarna een rondje wandelen, wat lezen en na het bijwerken van de vogellijst naar bed.

Maandag 29 april

Op maandag wilden Gina en Caroline doen waarvoor ze voornamelijk gekomen waren: lekker zonnen bij het zwembad. Ik wilde liever vogels kijken en Erik ging met me mee. We kwamen in de ochtendspits in Limassol en toen we eenmaal een keer verkeerd reden, bleven we rondjes rijden in het drukke verkeer. Uiteindelijk vonden we toch de weg naar de haven en kwamen zo bij het Akrotirimeer.

Om diverse redenen had ik mijn telescoop thuis gelaten, maar dit wreekte zich wel. Op de uitgestrekte vlakte van het zoutmeer had ik het ding graag willen gebruiken. Leuke soorten van deze ochtend:
Aziatische steenpatrijs, blauwe kiekendief, scharrelaar, vorkstaartplevier, geelpootmeeuw, kuifleeuwerik, roodstuitzwaluw, Cyprus tapuit, sperwergrasmus, Cyprus grasmus en Cetti’s zanger.

Red Arrows Red Arrows Red Arrows Red Arrows

Zeker zo leuk, ook vliegend - maar niet van het type vogel, was het stuntteam van de Red Arrows- het stuntteam van de Royal Air Force, die op dat moment op de Britse basis gestationeerd was. Een luid gebrul van vliegtuigmotoren maakte ons erop attent dat er wat te gebeuren stond toen we in de buurt van de basis wat bosjes afzochten. Plotseling stegen negen vliegtuigen achter ons op, draaiden een rondje, zodat ze goed gefotografeerd konden worden en begonnen met hun stunts. Zonder dat we hoefden te betalen kregen we een complete vliegshow voorgeschoteld. De middag brachten we met z’n vieren door aan het zwembad, nadat we bij Peter’s Tavern weer uitstekend gegeten hadden.

Dinsdag 30 april

Koninginnedag op Cyprus wordt toch heel anders gevierd dan in Nederland. Geen vlaggen, geen aubade, geen oud-Hollandse spelen en ook geen oranjetompoezen. Wij besloten er ook maar een gewone dag van te maken. We vertrokken zo rond 9.00 uur in westelijke richting. Bij Paphos naar het noorden afgebogen richting Polis en vandaar weer westelijk langs de kust langs Lachi naar de Baden van Aphrodite.

Tegenover de parkeerplaats was een restaurant. Erg verleidelijk natuurlijk en we besloten dan ook eerst koffie te gaan drinken. Vanaf het terras hadden we een prachtig uitzicht op de baai van Chrysochou en de Middellandse Zee. Vandaar was het slechts een paar minuten lopen naar het bad, waar Aphrodite volgens de legende met haar minnaars aan het stoeien was geweest. Het moet een krappe bedoening zijn geweest en erg nat zullen ze niet geworden zijn, want het was een verrekt klein badje. Maar goed, de weg erheen was mooi aangelegd.

Bad van Aphrodite Drietal bij kust Aphrodites bad Het pad naar het bad

Twee nieuwe soorten kon ik deze dag aan mijn lijst toevoegen en wel de vale gierzwaluw en de withalsvliegenvanger. Niet de slechtste soorten dacht ik zo. Onderweg kwamen we weer meerdere scharrelaars tegen (nee, niet Aphrodite!) en een hop liet zich al van verre horen alvorens al vliegend over de bomen waargenomen te worden. Het was schitterend weer en behoorlijk warm. We konden ons goed indenken dat het zomers hier niet om uit te houden is. Nu was het heerlijk.

We hadden besloten een flinke wandeling te maken en konden de keus maken tussen het Adonispad en het Aphroditepad. Erik en Caroline, die op het direct al behoorlijk stijgend pad sneller dan wij klommen verdwenen al snel uit zicht. Wij namen het Aphroditepad omdat dit leidde naar de top van de berg, waarna het pad langs de zeezijde weer afdaalde. De kids bleven echter uit zicht en wij vroegen ons af wat te doen. Ik besloot toen maar terug te lopen en het andere pad te verkennen, me afvragend of ze misschien toch niet ver vóór ons op het andere pad zaten. Mensen die mij kennen begrijpen dat mijn humeur op dat moment niet te pruimen was. Gelukkig zag ik ze na enige tijd; ze bleken het Adonispad te hebben gekozen. Omdat ditzelfde ook al een keer vorig jaar in Oostenrijk was voorgevallen vielen er enkele pedagogische opmerkingen, die de sfeer niet echt verhoogden. Het pad naar de top werd dus afgelegd in gepaste stilte. De ontdekking van enkele hagedissen ontdooide de boel weer en zo werd het toch weer een mooie dag.

Hans met Middellandse Zee Bord Aphrodites trail Uitzicht op zee

Het pad deed de twijfelachtige faam van de Cypriotische jagers eer aan. Gezien het enorme aantal lege hulzen was het een wonder dat er nog vogels voor kwamen. Na de top van de berg daalden we af. We hadden daarbij een prachtig uitzicht op zee. Het was al met al zo’n drie uur lopen en we lieten na afloop ons het eten goed smaken. Niet iedereen had kip, maar degenen die hiervoor kozen hadden er geen spijt van. Na het eten de trap naast het restaurant afgedaald naar het kiezelstrand. Het glasheldere water, de zo goed als wolkenloze lucht en de heerlijke temperatuur deden ons goed. Cyprus beviel ons uitstekend. Op de terugweg nog even wat inkopen gedaan in Lachi en toen weer de twee uur durende thuisreis begonnen.

Woensdag 1 mei

Het was wederom prachtig weer. We hadden besloten deze dag voor een groot deel aan het zwembad door te brengen. Het viel ons op dat we, ondanks het aangename weer, nauwelijks last hadden van zweten. We hielden het dan ook goed uit zo langs het randje van het bad. Het water van het zwembad was nog redelijk fris. Toch maakten we regelmatig een duik in het heldere water. Met de Middellandse Zee op de achtergrond hielden we het gemakkelijk een dag vol. Het was trouwens wel opvallend dat het op zee erg rustig was. Sporadisch kwam er een schip voorbij en vogels waren er nauwelijks of niet te zien. Een enkele geelpootmeeuw waarde boven de golven rond, maar even vaak was de zee desolaat. Peter’s Tavern mocht zich ook deze dag weer verheugen op een bezoek van ons en we lieten ons het eten weer goed smaken.

Gina filmt bij Kourion Cypres bij Kourion Boogruine Kourion Amfitheater Kourion

We hadden afgesproken dat we later op de dag nog iets zouden gaan bekijken en dus besloten we om 15.30 uur naar Kourion te rijden. Op deze plaats is een oud Romeins amfitheater, restanten van oude Romeinse gebouwen en diverse andere opgravingen te zien. Op de foto’s hierboven krijg je een indruk van het geheel.

Na een uurtje wat rondgekeken te hebben zijn we weer in de auto gestapt en richting het Troödosgebergte gereden. Ons doel was het dorpje Omodos, dat bekend staat om zijn kantklostraditie. We kwamen rond half zes in het dorp aan. Veel winkeltjes waren net aan het sluiten en er waren niet veel toeristen meer. We hebben op ons gemak de nauwe straatjes verkend en Caroline heeft een leuk tasje van spijkerstof - alvast voor haar verjaardag - kunnen kopen. Onderweg zag Erik nog een vogel die op een papagaai leek. Helaas heb ik hem niet kunnen zien, maar wellicht was het een kuifkoekoek, maar dat zal altijd onbekend blijven. 's Avonds gekaart in het appartement.

Donderdag 2 mei

De laatste hele dag van onze vakantie op Cyprus alweer. We besloten om naar Lárnaka te rijden en hier een moskee te bezichtigen en daarna in Lárnaka op het strand te gaan liggen. De moskee hadden we al snel gevonden. De moskee bevond zich aan de rand van een meer waar weinig vogels te zien waren, maar wel een aantal bonte strandlopers en wat flamingo’s. Aan de poort van de moskee zat een wat oudere Cypriotische man op een platte kar suikernoten te verkopen. Zijn niet aflatende babbel haalde ons over een zakje te kopen voor 4£, ruim € 7,00 dus. Nou ja, had die man ook een goede dag. We kregen een rondleiding door de moskee, tegen betaling uiteraard en stonden na een goed kwartier weer buiten.

We zijn daarna naar het strand van Lárnaka gereden, maar afgezien van de nogal frisse wind, vonden we het verre van aantrekkelijk om ons op het smoezelige strand neer te vlijen. We besloten toen binnendoor maar richting Limassol te rijden. We hebben nog wat pogingen gedaan om wat vogels in de kijker te krijgen, maar toen dat ook niet wilde lukken zijn we teruggegaan naar ons appartement en hebben onze zwemspullen aangedaan. Om drie uur ging het bewolken en niet lang daarna begon het te regenen. Om vijf uur was het weer stralend weer en ik besloot toen de berg achter het appartement nog een keer te bezoeken. Naast de gebruikelijke rode patrijzen, Cyprus grasmussen, kuifleeuweriken en graszangers was er een prachtig exemplaar roodkopklauwier aanwezig, welke zich van een paar meter afstand goed liet bekijken.

’s Avonds hebben we vast het een en ander ingepakt en verder wat gelezen.

Vrijdag 3 mei
Het zat er alweer bijna op. ’s Ochtends de auto op het parkeerterrein gezet van het hotel en de sleutels afgegeven, zodat de verhuurder van de Renault Clio deze weer op kon halen. We moesten om 10.00 uur uit het appartement zijn en dus pakten we de laatste spullen in nadat we gegeten hadden.
Het was stralend weer en omdat we pas ’s avonds zouden vliegen namen we het er nog een keertje van bij het zwembad. Ook Peter’s Tavern vereerden we voor de laatste maal met een bezoek. We maakten nog een korte wandeling langs de Middellandse Zee, lagen nog wat in de zon en dineerden in het hotel. “s Avonds werden we met een bus opgehaald en naar het vliegveld van Paphos gebracht. Tegen elf uur stegen we op. De vliegreis, die ruim vier uur duurde, was erg hobbelig door de turbulentie. Vooral ikzelf voelde me hierdoor niet op mijn gemak, maar uiteindelijk landden we veilig op Schiphol. Hier moesten we nog een uurtje wachten op onze taxi, maar uiteindelijk lagen we zaterdagochtend om half vijf in ons eigen (lekkere) bed.

Onze eerste vliegreis was goed bevallen. Het weer was bijzonder aangenaam. We hadden een gezond kleurtje opgedaan en voor het eerst wat meegekregen van de cultuur van de landen rond de Middellandse Zee. Het eten in het hotel was wat minder dan we gewend waren, maar niettemin was het goed te doen. Een weekje was wel kort en we hebben dan ook nog lang niet alles kunnen zien. Aan de andere kant was dit een extra vakantie, dus we mochten zeker niet klagen. Na één dag thuis geweest te zijn ging ik alweer op weg voor een weekje vogelen in de Spaanse Pyreneeën.