Dubai

Hitte, Dubai Mall, aquarium, Burj Khalifa, Burj al Arab en Dhow cruise

<< | Dubai | donderdag 9 augustus | vrijdag 10 augustus | zaterdag 11 augustus | >>

Straatbeeld in Dubai

Dubai is een hypermoderne stad, waar slechts in een paar wijken nog oude gebouwen staan. De wegen zijn breed, de infrastructuur goed en aan alles kun je zien dat het oliegeld kwistig uitgegeven is.

Hitte rondom het Flora Grand Hotel

Flora Grand Hotel

Na een vliegreis van ruim vier uur landen we op woensdag 8 augustus in Dubai. We worden opgehaald en naar het Flora Grand Hotel gebracht, niet ver van het vliegveld. Hier zullen we drie nachten verblijven. We bellen 's middags direct de reisagent en regelen met hem voor donderdag en vrijdag een aantal excursies. Daarna proberen we wat te zonnen en te verkoelen bij het zwembad op het dakterras, maar het is er ongezellig, heet en zelfs het water is niet koel. Met alleen uitzicht op gebouwen met airco 's zijn we het gauw zat.

Diner in het Flora Grand Hotel

Als het donker is gaan we naar een supermarkt om wat in te slaan voor morgen. Met twee plastic tasjes met enkele liters drinken in de hand besluiten we - heel onverstandig - de omgeving te verkennen. Er zijn best veel eetgelegenheden, maar bijna allemaal zien ze er uit als fastfoodrestaurant. Inmiddels gutst het zweet van onze lijven en al snel besluiten we in het hotel te gaan eten. We hebben geen trek in het buffet, dus bestellen we à la carte. Na twintig minuten komen ze vertellen dat er iets mis is gegaan en ze nog niet begonnen zijn en of we toch niet van het buffet willen eten? Dat willen we niet en we wachten weer twintig minuten. De mixed grill van Gina ziet er prima uit, maar is genoeg voor een weeshuis. Mijn beef-stroganoff is gelukkig minder groot en is waarschijnlijk erg lekker. Na mijn antibioticakuur die ik startte in Sri Lanka is mijn smaak echter zo goed als weg, maar het voelt prima aan in mijn mond.

Dubai Mall, aquarium en Burj Khalifa

Wolkenkrabber

Ons reisgezelschap

Donderdagochtend worden we opgehaald in het hotel en naar een verzamelpunt gebracht voor de excursies van vandaag. Ons reisgezelschap is geheel Duits, maar we schakelen gemakkelijk om. We gaan eerst naar de Dubai Mall, waar ook de Burj Khalifa is. Het enorme hoge gebouw zien we net rechts naast een wolkenkrabber oprijzen, als we het kruispunt bij de afzetplaats oversteken.

Burj Khalifa

Panorama onder de Burj Khalifa

Even later laat de Burj Khalifa zich in al zijn grootsheid zien. Het is een enorm grote zilveren naald die tot aan de hemel lijkt te reiken. Het is een surrealistisch beeld, dat ik met de groothoeklens vast weet te leggen.

Dubai Mall

Detail Dubai Mall
Details Dubai Mall

Winkel in de Dubai Mall

Dubai Mall

De Dubai Mall is het grootste winkelcentrum ter wereld, maar vandaag is het zeker niet het drukste centrum, want vanwege de ramadan is er nauwelijks publiek en zijn alle restaurants en café 's gesloten. De winkels zijn allemaal piekfijn ingericht en veel wereldspelers op de kledingmarkt zijn vertegenwoordigd.

Dubai aquarium

Aquarium in Dubai Mall

Zwartpunthaai

Als eerste brengen we een bezoekje aan het aquarium in de Dubai Mall. Het aquarium is erg mooi. Veel foto 's kan ik niet maken, want het vele gebogen glas vertekent het beeld en komt ook de scherpte niet ten goede. Het blijft dus bij enkele indrukken.

Dan lopen we naar de ingang van de Burj Khalifa en nemen de lift naar de 124e verdieping. De lift gaat razendsnel naar boven, maar je merkt er niets van. Boven sta je op ruim 500 meter hoogte, maar last van hoogtevrees hebben we niet. Alles is omgeven door glas, dus dat geeft een veilig gevoel. Helaas is het glas niet overal schoon, dus dat geeft strepen op de foto 's. Het zestig verdiepingen hoge gebouw waar we vanochtend langs liepen, lijkt nu niet meer hoog.

Burj Khalifa

Verkeersknooppunt

Vanaf deze hoogte ziet alles er beton- en zandkleurig uit, maar hier en daar zijn er ook groene plekken. Je snapt niet dat er in deze hitte iets kan groeien. Het verkeersknooppunt onder ons legt mooie lijnen door de stad.

Na afloop van het bezoek aan de Burj Khalifa leg ik dit gebouw nog eenmaal vast vanaf afstand.

Dubai Marina

De volgende stop is de Dubai Marina waar de bootjes in de jachthaven worden overschaduwd door de wolkenkrabbers. Figuurlijk dan, want de zon staat hoog aan de hemel en er is bijna geen schaduw. De terrassen zijn dicht en in de middaghitte waagt bijna niemand zich buiten. De gedraaide wolkenkrabber aan de rand van de bebouwing is nog niet af, maar trekt toch de aandacht door zijn typische vorm.

Palm Jumeira

The Palm Jumeira

Atlantis Hotel

Daarna rijden we naar de Palm Jumeira, een als palmboom opgespoten gebied waar menig bekende ster een optrekje heeft gekocht. Wat ze hier in deze hitte komen doen is ons een raadsel, maar de huizen zien er allemaal mooi uit van een afstandje, want ze staan allemaal op privéterrein dat niet toegankelijk is. Op de top van de palmboom staat het enorm grote en sprookjesachtige Atlantis Hotel.

Burj al Arab

We stoppen vervolgens bij een bazar waar we een gedeelte van het gezelschap achter ons laten. Wij gaan voor een High-Tea naar de Burj al Arab, het als zeilschip gebouwde 7-sterrenhotel dat we in de verte al zien liggen.

Entree Burj al Arab

Plafond Burj al arab

Entree restaurant 27e verdieping

We kijken onze ogen uit naar al de pracht en praal van het grote hotel. We worden vriendelijk ontvangen en nemen plaats aan een tafel met drie Duitsers, twee Spanjaarden en twee Indiërs, die in de VS wonen.

Uitzicht vanaf de 27e

De High-Tea is prima verzorgd, telt zeven gangen en smaakt heerlijk. Aanvankelijk is het erg stil aan tafel, maar ik besluit het gesprek te openen en het wordt zowaar nog gezellig ook.

Toilet in de Burj al Arab

Gang in Burj al Arab

Tapijt in gang Burj al Arab

Foto in de spiegel

Doorkijkje Burj al Arab

Liften Burj al Arab

Entree van de lift Burj al Arab

Na afloop van de High-Tea maken we nog foto 's op de bovenste verdieping. Het interieur is prachtig zonder protserig te worden.

Fontein Burj al Arab

Entree Burj al Arab

Gina Mom

Met een plastic tas met onze casual kleren in de hand en een rugzak om maken we de entree onveilig. Het mag blijkbaar allemaal en blijft binnen de standaards van een 7-sterrenhotel. We vonden het een leuk bezoek, de High-Tea was uitstekend en we hebben mooie plaatjes kunnen maken.

Dinnercruise op een Dhow

De Dhow van de dinnercruise

Lekker eten van het buffet

Gezellig dineren

's Avonds gaan we een dinnercruise maken in de Dubai Kreek met een Dhow. Het buffet is lekker en we vinden het erg gezellig ondanks dat de drankjes wat karig zijn. Het halfuurtje op het bovendek na afloop is vooral heet, maar we hebben een erg leuke avond. Na afloop kijken we nog even Olympische Spelen en daarna vallen we al snel in slaap. Het was een schot in de roos deze dagexcursies te bespreken en we hebben in één dag heel wat van Dubai gezien.