Spanje

Spanje-Hoofdpagina site van Hans Mom

Spanje is een geweldig land om te bezoeken. Tot nu toe ben ik er negen keer geweest. waarvan viermaal speciaal om vogels te kijken. In 2022 ging ik voor de tweede keer een vogelreis maken naar de Extremadura. De voorlaatste maal was in april 2019 voor een voetbal- en citytrip naar Sevilla. Het jaar ervoor was ik om dezelfde reden naar Valencia, maar daar is geen verslag van in verband met drukke werkzaamheden. In 2015 bezochten Gina en ik Tenerife, La Gomera en La Palma, waar wel een apart verslag van is. In april/mei 2013 deed ik samen met Gina een rondreis vanuit Madrid. In maart 2012 bezocht ik de Extremadura voor een fantastische vogelreis met Vale Gieren bijna op grijpafstand, zoals hierboven te zien is. In oktober 2011 was ik een lang weekend in Madrid om Real Madrid tegen Betis Sevilla te zien winnen. Daarvoor was ik in 2002 en 2004 in de Spaanse Pyreneeën om vogels te kijken. Klik op de foto 's of op de tekst om naar de verslagen te gaan.

Vogeltrip naar de Extremadura in 2022
In 2022 krijg ik de mogelijkheid nogmaals een vogeltrip naar de Extremadura te maken. Deze keer met Dick, Willen en Peter. We treffen het uitstekend met het weer en we zien weer veel soorten, waaronder enkele die we in 2012 niet zagen. Uitvalsbasis is deze keer Santa Cruz de la Sierra, even onder Trulillo. Ik rijd ons rond in een ruime Opel Combo, waar we nog wel wat mee beleven bij het inleveren.

Sevilla 2019

Bezoek aan Sevilla met de kaartvrienden in 2019
Gingen we eerst om de drie jaar een reisje maken, de teneur is nu om elk jaar iets te ondernemen. De keuze voor een Zuid-Europese bestemming was snel gemaakt en we troffen het met het weer. Drie hele dagen rond de 25 graden, terwijl het in Nederland noodweer was. Dat is nog eens geluk hebben. Daarnaast is Sevilla met zijn kathedraal en Alcazar zeker het bezoeken waard.

Bezoek aan Valencia met de kaartvrienden in 2018
Het uitje met de kaartvrienden is dat jaar in april en wel naar Valencia. Het is een leuke stad met een oud centrum en een tot park omgetoverde drooggelegde rivierbedding. Prachtig weer, heerlijke pinchos, leuke terrasjes en een aantrekkelijk wedstrijd maken het tot een prima uitstapje. Helaas was er geen tijd om een verslag te maken. Dat is dan weer jammer.

Tenerife, La Gomaera en La Palma 2015

Bezoek aan drie Canarische Eilanden, Tenerife, La Gomera en La Palma in 2015
Na ons avontuur in Namibië in 2014 kiezen we dit jaar voor een Europese bestemming. Het wordt eilandhoppen op de Canarische Eilanden. Het bevalt prima. Mooie hotels, uiteraard lekker eten, wandelen en ook veel relaxen langs het zwembad.

Rondreis Spanje 2013

Rondreis Madrid - Extremadura-Andalusië-Madrid in 2013
In de meivakantie ga ik samen met Gina een rondreis maken vanuit Madrid. De reis gaat vanuit Madrid langs de Extramadura en Andalüsië waarna we weer terugkeren in Madrid. De reis begint fris en wat nat, maar In Sevilla tikten we al de 30 graden aan. Het was een mengeling van cultuur, natuur , lekker eten en heerlijk relaxen. Voor herhaling vatbaar.

Brug over de Rio Almonte in de Extremadura

Vogeltrip naar de extramadura in maart 2012
Op mijn werk kreeg ik de taak wat Feijenoordspelers te begeleiden in ruil voor 40 uur overwerk of vrije tijd. Ik koos voor vrije tijd en benutte die om met Dave, Gerrit en Dick een weekje af te reizen naar de Extramadura eind maart. Hoewel het wat vroeg in het seizoen was, hebben we heerlijk weer gehad en veel gezien. De Extramadura is een prachtige streek wanneer je van natuur en vogels houdt.

Footballtrip to Madrid, Spain

Lang weekend Madrid met de kaartvrienden van 14 tot en met 17 oktober 2011
We kunnen een appartement lenen van een bekende die in Madrid werkt. Dat is prettig, ware het niet dat ik op een oncomfortabele bank sliep, waardoor ik minder nachtrust kreeg. De rest van het gezelschap overigens ook niet, want die hield ik wakker met snurken. Nog een minpunt was het feit dat de we gerold werden op weg naar Bernabeu waardoor de inhoud van de gehele pot weg was. Verder was het een fantqastisch uitje in een mooie stad met prima weer.

Blauwe Rotslijster, vogelreis 2004

Rondreis door de Pyreneeën van 30 april tot en met 7 mei 2004
Deze maal had ik zelf het programma voorbereid en naast de centrale Pyreneeën doen we ook de kust bij Rosas aan. We scoren meer soorten hierdoor dan in 2002, maar ondanks het feit dat we beide keren zo'n 4000 kilometer hebben afgelegd, vonden sommige deelnemers het reizen een klein minpunt. Ikzelf had er helemaal geen last van en heb er weer van genoten.

Pyreneeën 2002

Reis naar Huesca in de Pyreneeën van 5 tot en met 12 mei 2002
Het is mijn eerste kennismaking met Spanje. Ik had er een totaal verkeerd beeld van en het land bevalt me prima. Mooie natuur, veel vogels - daar kwamen we voor - een heerlijk eten. Het was ook min of meer de eerste keer dat ik een hele week met de vogelclub op pad was. Het was gezellig en smaakte naar meer.